Senin, 27 Mei 2013

AIR MANI YANG KENA BAJU


حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بِشْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ قَالَ سَأَلْتُ سُلَيْمَانَ بْنَ يَسَارٍ عَنْ الْمَنِيِّ يُصِيبُ ثَوْبَ الرَّجُلِ أَيَغْسِلُهُ أَمْ يَغْسِلُ الثَّوْبَ فَقَالَ أَخْبَرَتْنِي عَائِشَةُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَغْسِلُ الْمَنِيَّ ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى الصَّلَاةِ فِي ذَلِكَ الثَّوْبِ وَأَنَا أَنْظُرُ إِلَى أَثَرِ الْغَسْلِ فِيهِ و حَدَّثَنَا أَبُو كَامِلٍ الْجَحْدَرِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ يَعْنِي ابْنَ زِيَادٍ ح و حَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ أَخْبَرَنَا ابْنُ الْمُبَارَكِ وَابْنُ أَبِي زَائِدَةَ كُلُّهُمْ عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ بِهَذَا الْإِسْنَادِ أَمَّا ابْنُ أَبِي زَائِدَةَ فَحَدِيثُهُ كَمَا قَالَ ابْنُ بِشْرٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَغْسِلُ الْمَنِيَّ وَأَمَّا ابْنُ الْمُبَارَكِ وَعَبْدُ الْوَاحِدِ فَفِي حَدِيثِهِمَا قَالَتْ كُنْتُ أَغْسِلُهُ مِنْ ثَوْبِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
          Telah menceritakan kepada kami Abu Bakar bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Bisyr dari Amru bin Maimun dia berkata, "Saya bertanya kepada Sulaiman bin Yasar tentang mani yang mengenai baju seorang laki-laki, apakah dia harus mencucinya (bekasnya) atau mencuci bajunya?" Maka dia menjawab, " Aisyah telah mengabarkan kepadaku, bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dahulu mencuci mani kemudian keluar menuju shalat dengan mengenakan baju tersebut, sedangkan saya melihat bekas cuciannya itu." Dan telah menceritakan kepada kami Abu Kamil al-Jahdari telah menceritakan kepada kami Abdul Wahid -yaitu Ibnu Ziyad-. (dalam riwayat lain disebutkan) Dan telah menceritakan kepada kami Abu Kuraib telah mengabarkan kepada kami Ibnu al-Mubarak dan Ibnu Abu Zaidah mereka semua meriwayatkan dari Amru bin Maimun dengan isnad ini, sedangkan Ibnu Abu Zaidah maka haditsnya sebagaimana Ibnu Bisyr mengatakan, "Bahwa Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mencuci mani." Sedangkan Ibnu al-Mubarak dan Abdul Wahid, maka dalam hadits mereka berdua Aisyah berkata, "Saya dahulu mencuci mani dari baju Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam." (HR. Muslim no 436)
Daripada   „Aisyah   (r.a),  beliau   berkata:   “ Rasulullah (s.a.w) sering  kali membasuh (bekas) air mani, kemudian baginda keluar untuk mengerjakan solat dengan memakai baju (yang padanya terdapat bekas air mani yang sudah dibasuh itu) dan saya melihat masih ada bekas kesan basah cucian itu.” (Muttafaq „alaih)
Menurut riwayat oleh Muslim pula: “Sesungguhnya saya pernah mengorek (kesan air mani) yang ada pada pakaian Rasulullah (s.a.w) dengan kuat, lalu baginda mengerjakan solat dengan tetap memakai baju itu.”
Menurut  riwayat  yang lain pula: “Sesungguhnya saya menggaruknya (kesan air mani itu) dalam keadaan sudah kering dengan kuku supaya tanggal dari pakaiannya.”
Makna Hadis
Allah (s.w.t) memuliakan umat manusia dan mengutamakannya ke atas seluruh makhluk yang lain dengan menjadikan suci asal kejadiannya dan mulia asal penciptaannya. „Aisyah Ummu  al-Mu‟minin telah  menceritakan bahawa  beliau pernah mengorek kesan air mani yang ada pada pakaian Rasulullah (s.a.w) dengan kukunya.
air mani  lelaki adalah berwarna  putih  agak kental.  Ia memancut-mancut ketika keluar apabila nafsu telah mencapai kemuncaknya disertai perasaan tegang dan nikmat pada lelaki berkenaan. Baunya mirip dengan bau tandan muda buah kurma atau hampir sama dengan bau adunan.
Fiqh Hadis
Mencuci bekas air mani ialah apabila masih dalam keadaan basah, namun apabila sudah  kering,   maka  memadai   dengan  cara  mengoreknya.   Ulamak   berbeda pendapat mengenai air mani ini. Abu Hanifah berserta murid-muridnya, Imam Malik dan salah satu riwayat daripada Imam Ahmad mengatakan bahawa air mani itu najis.
Mereka berkesimpulan demikian berlandaskan kepada riwayat-riwayat yang mengatakan  ia wajib dicuci dan demikian  pula hadis „Ammar yang mengatakan bahawa  sesungguhnya  kamu  mesti  mencuci  pakaianmu  jika  terkena  berak, kencing, mani, darah dan muntah. Di samping itu, mereka turut mengqiaskan air manis dengan dengan segala sesuatu benda yang menjijikkan, kerana ia melalui proses penghadaman dan merupakan sari makanan yang telah diproses di dalam perut. Mani dianggap najis menurut mereka kerana setiap hadas yang mewajibkan seseorang bersuci diri daripadanya adalah najis, sedangkan air mani merupakan salah satu daripadanya. Alasan lain air mani itu najis kerana ia keluar melalui jalur yang sama dengan tempat keluar air kencing.
Imam Malik mentakwilkan hadis yang mengatakan mengoreknya bahawa itu dilakukan dengan menggunakan air. Manakala mengorek bekas air mani yang dilakukan oleh Aisyah untuk menghilangkannya dari pakaian Nabi (s.a.w) barangkali  baginda  sendiri  tidak  mengetahui   apa  yang  dilakukan  „Aisyah  atau kerana air mani Nabi (s.a.w) dianggap suci yang merupakan keistimewaan bagi baginda.
Imam Abu  Hanifah mengatakan  bahawa  bekas air  mani  hendaklah dicuci dengan air apabila masih basah, tetapi apabila telah kering, maka sudah memadai dengan cara mengoreknya sahaja. Ini bertujuan untuk mengamalkan kedua-dua hadis di atas. Kes ini disamakan dengan selipar yang terkena najis.
Menurut mazhab Imam al-Syafi‟i, ulamak hadis dan Imam Ahmad dalam salah satu yang paling sahih daripadanya pula bahawa air mani itu suci. Mereka mengambil  kesimpulan  demikian  kerana  berlandaskan  kepada  hadis  Ibn  „Abbas (r.a) yang menceritakan bahawa:
“Rasulullah (s.a.w) pernah ditanya mengenai air mani yang terkena pakaian lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya air mani itu sama kedudukannya dengan hingus, kahak dan ludah.” Rasulullah (s.a.w) melanjutkan sabdanya: “Sesungguhnya sudah memadai bagimu dengan mengusapnya dengan kain atau idzkhir.” (Disebut oleh al-Daruquthni dan al-Baihaqi)
Menyerupakan air mani dengan hingus dan ludah menunjukkan bahawa air mani  itu  suci.  Adapun  perintah  untuk  mengelapnya  dengan  kain  atau  sabut idzkhir, maka itu bertujuan untuk menghilangkan kotoran yang tidak patut dikekalkan pada pakaian yang hendak dipakai untuk mengerjakan solat.

Daripada Abu al-Samh (r.a) bahawa  Rasulullah (s.a.w) pernah  bersabda: “Air kencing bayi perempuan hendaklah dibasuh sedangkan air kencing bayi lelaki memadai dengan dipercikkan air sahaja.” (Disebut oleh Abu Dawud, al-Nasa‟i dan dinilai sahih oleh Hakim)
Makna Hadis
Syariat sungguh bijaksana dalam setiap keputusan yang dibuat. Kita sering kali menggendong bayi lelaki dan memeluk mereka. Di sini syariat meringankan najis air kencing mereka dengan syarat bayi lelaki itu masih belum berusia dua tahun dan hanya meminum susu. Cara menyucikan air kencingnya ialah dengan memercikkan air ke atasnya. Ini berbeza dengan air kencing bayi perempuan di mana  cara  menyucikannya  ialah  dengan  membasuhnya,  kerana  najisnya  lebih berat daripada najis air kencing bayi lelaki. Selain najis air kencing, tidak ada perbezaan di antara keduanya, yakni sama-sama najis.
Fiqh Hadis
Perbezaan  yang  ada  antara  air  kencing  bayi  lelaki  dengan  bayi  perempuan menurut hukum ialah sebelum mereka memakan makanan lain selain air susu. Air kencing keduanya sama-sama najis, tetapi untuk membersihkan air kencing le1aki memadai dengan memercikkannya dengan air, yakni menyiramnya tanpa mengalirkan air. Ini merupakan kemudahan syariat. Cara membersihkan air kencing bayi perempuan pula tidak cukup hanya dengan memercikkan air ke atasnya, melainkan wajib dibasuh.
Hikmah  yang  terdapat  dalam  masalah  ini  menurut  satu  pendapat  adalah bersifat ta‟abbudiyyah (semata-mata mematuhi perintah syariat), sedangkan menurut pendapat yang lain mengatakan itu kerana orang kebanyakan lebih menyukai bayi lelaki dan sering kali menggendongnya. Oleh itu, syariat membe- rikan keringanan dalam masalah ini. Menurut pendapat yang lain pula, air kencing bayi perempuan lebih pekat, manakala air kencing bayi lelaki tidak demikian.
Dalam kaitan ini para ulamak berbeza pendapat. Imam Ahmad dan Imam al- Syafi‟i mengatakan  adanya rukhsah terhadap air kencing bayi lelaki sebelum usia dua tahun dan belum memakan makanan lain selain air susu. Sedangkan menurut Imam Abu Hanifah dan pendapat masyhur di kalangan mazhab Maliki, air kencing bayi lelaki dan bayi perempuan sama-sama najis, dan mesti tetap dibasuh.

Daripada  Asma‟ binti  Abu Bakar al-Siddiq (r.a) bahawa Nabi (s.a.w) pernah bersabda berkaitan darah haid yang terkena pakaian: “Hendaklah kamu mengoreknya terlebih dahulu lalu kamu kucak dengan air. Setelah itu kamu siram dengan air dan barulah kamu boleh solat dengan memakainya.” (Muttafaq „alaih)
Makna Hadis
Mematuhi undang-undang samawi dan ajaran Islam merupakan satu kemestian bagi umat manusia. Syariat Islam memerintahkan kita supaya sentiasa menjaga kebersihan  dan  membasuh  najis  yang  terkena pakaian  kita.  Siti  Hawa  diseksa lantaran membangkang perintah Allah. Dia terpaksa menjalani masa mengandung dan melahirkan anak dengan susah payah, di samping menjadikannya mengeluarkan darah sebulan sekali. Sejak itu Siti Hawa haid, lalu dikatakan kepadanya: “Telah ditetapkan  ke  atas  dirimu  dan  anak-anak  perempuan kamu berhaid.” Ia menjadi sebahagian hidup kaum perempuan.
Kadang kala pakaian wanita yang haid terpalit darah haid dan oleh kerananya, syariat Islam memerintahkan supaya bekas darah itu dikorek, lalu dikucak dan dicuci dengan air hingga ketiga-tiga sifatnya hilang.
Fiqh Hadis
1.   Hukum darah itu najis.
2. Wajib membasuh tempat yang terkena darah dengan air dan bersungguh- sungguh   dalam   menghilangkan   kesannya   dengan   cara   mengorek   dan mengucak serta membasuhnya agar kesannya hilang. Cara menghilangkan semua najis dalam bentuk cecair adalah menggunakan air.
3.   Amaran keras daripada melakukan pembaziran ketika membasuh najis. Inilah maknas yang terkandung dalam ungkapan al-nadh yang maknanya menggunakan air secara tidak berlebihan dan tidak boleh membazir.
4.   Kesan warna darah jika sukar dihilangkan adalah dimaafkan dengan syarat telah bersungguh-sungguh membasuhnya untuk menghilangkan warnanya. Ini berlandaskan  kepada dalil yang akan disebut pada hadis berikut ini: “Dan tidak membahayakanmu kesan yang masih ada itu.”





Tidak ada komentar:

Posting Komentar